zaterdag 30 januari 2010

Mooie kleedjes

Zo in de loop der jaren heb ik al heel wat kleedjes verzameld. Van rommelmarkten, vriendinnen die ze mee brachten of mijn moeder had weer iets leuks gevonden en ook van mijn oma, want zij vond het altijd geweldig om kleedjes te haken met zo'n hele dunne naald. De mooiste kleedjes kwamen uit haar handen. Ze was altijd zo creatief, truien breien, kleedjes haken en de mooiste kleren maken. Oma heeft mij ook heel wat geleerd van dit vak, ze was overigens coupeuse. Verschillende spulletjes heb ik nog van haar, oa haar naaidoos en de knopendoos, maar daar kom ik graag nog eens op terug.
Een deel van mijn kleedjes heb ik gisteren in een hoge vaas gedaan. Die vaas staat op een platje boven aan onze net geschilderde trap...

Even iets leuks over dat platje, er lag eerst laminaat op dat door de verbouwing van de badkamer deels was losgelaten. We hebben dit eraf gehaald en deze geweldige mooie planken lagen eronder. Dit hebben we geschilderd en zeg nou zelf, dit is toch geweldig mooi zo. De plinten zijn door mijn handige man zelf gemaakt, waar een freesmachine toch niet allemaal handig voor is. De muren zijn ook net gestuct, vandaar dat hoekprofiel, dit moet nog geschilderd worden. We blijven hier lekker bezig, maar het wordt mooi en daar doen we het om...



Fijn weekend voor iedereen!
Liefs,
Patricia

20 opmerkingen:

Karin zei

Mooi hoor die oude kleedjes. Toen mijn moeder nog in goede doen was, hand ze ook altijd een handwerkje binnen handbereik liggen. Zij kon ook zulke prachtige kleedjes haken. Het verhaal erbij is vaak nog mooier dan het stuk zelf. In ieder geval dierbaar. Fijne dag, Karin

Pink Princess zei

Mooi die kleedjes, en wat fijn dat je ze nog van je oma hebt ook ♥
Ja mijn oma was ook best creatief. Ze maakte (na de oorlog) voor mijn oudste broer (geb. in maart 45) veel spullen van oude kleding van mijn opa. jasjes en broeken enzo. En mooi ook hoor. ze was geen coupeuse maar kon het wel goed, zonder patroon overigens :)
Vroeger moest ze wel, haar moeder was overleden toen oma 14 was en oma moest toen zorgen voor haar 4 jongere zusjes. :)

Fijn weekend

Anoniem zei

Ik vind je kleedjes prachtig,er was een tijd dat iedereen er vanaf wou en nu zie je het steeds meer,mijn moeder deed het ook,ze heeft heel wat afgehaakt,ook voor ramen,in mijn hobbytuin huisje had ik gordijntjes met koffie en theekannetjes erin verwerkt,helaas doet ze het niet meer,anders zou ik een hele waslijst voor haar hebben haha en je vloer is ook al zo gaaf,toen ik bij dit huis ging kijken,hadden de vorige bewoners het laminaat af wel gehaald en zag ik de houten ondervloer,ook allemaal plankjes en wist gelijk dat ik er niet iets op ging doen,ik heb het wit geverfd ook,echt brocante,wil alleen nog een mooi kleed voor onder ons bed,ik wens je een fijne avond,groetjes Joke.

Fleurette zei

Hello my dear Patricia, This is a beautifully painted floor!! You have beautiful treasures from her grandmother!!
Have a nice evening and very nice sunday
Hugs
Fleurette

Hannekie(Sisterly) zei

wat schattig zeg die oude kleedjes. en geweldig zo die witte vloer met die prachtige plinten. zal ik nog even doorgaan hahhaha
heel mooi!!!
gr hannie

Mayflower zei

Hey Patricia, wat leuk, ik heb net ook een post gemaakt over gehaakte kleedjes en oud linnengoed van mijn oma's hand. Zij was net als jouw oma altijd aan het handwerken, haken en breien. ook ik heb van haar veel geleerd, maar haal het niet bij het geduld en de liefde die zij voor dit handwerk had.
Prachtig de gehaakte kleedjes zo in dat mooie groen gekleurde glas en wat een stukje vakwerk die plinten. Ik heb genoten van deze mooie post.
Fijn weekend.
lieve groet, Mea

Ineke Pluim zei

Wat leuk en mooi die kleedjes! En bijzonder dat ze van je oma zijn geweest!
Fijne zondag,
Ineke

Madelief zei

Hoi Patricia,

Wat een mooie herinneringen heb jij aan je oma. Ook mijn oma was heel creatief. Ze haakte en borduurde graag. Ze heeft mij ook nog geleerd hoe je sokken moet stoppen! Daar heb ik nog steeds veel profijt van!

Een gezellige zondag!

Lieve groet, Madelief

Patricia zei

Hoi Patries,

Ikzelf ben niet zo van het gehaakte, maar als ik al de inspiratie zie begint het steeds meer te kriebelen bij mij!!
En wat een ontzettend mooie houten vloer heb je op je "Platje", heel erg mooi gedaan, maar goed dan dat je de laminaat verwijderd had!!

Liefs Patricia

basiclabelSweden zei

Hahaha... oooh ik laat mooie kleedjes ook niet liggen en denk komt altijd wel van pas of niet!

En je krans inmiddels al af hhahahaha.... de bloggen kost een hoop tijd, maar wat een inspiratie altijd bij iedereen.

Tjechie ben er nooit geweest, maar ik ken iemand haar ouders hebben er al jaren een vakantie huisje...... wie weet ooit iets voor jullie om mee te beginnen.

fijne avond, hier kouddddddd brrrrrr liefs bellavien

Anja zei

*zucht* wat een prachtige serene plaatjes van zoiets 'simpels' eigenlijk. Is maar goed ook, want het blijft vakwerk, dat haken. Ik wens je een goede week :)

Splashes of Pink and Mint zei

Prachtig al die mooie witte kleedjes, je kunt er gewoon niet genoeg van hebben!
Wat toevallig, mijn oma was ook coupeuse en heeft me dan ook de beginselen van het naaien en andere handwerken bijgebracht.
Oh, en je vloer.... super mooi!!!!!

The Old and the Beautiful zei

Wat een prachtige vloer lag er onder dat laminaat dan zeg! Dat is nog eens een verrassing. Heel mooi hoor zo wit geschilderd.
En die kleedjes had ik vroeger ook inderdaad wel maar daar ben ik nu niet meer zo van alhoewel ze wel altijd heel kunstig gehaakt waren.
Groetjes,
Gonda

Loveforpiemonte zei

Ik ben weer even komen dwalen hier, heerlijke blogs heb je met schitterende foto's (ben weg van je fornuisje!).
Groetjes Madelon

Millas hem zei

I was here visiting your blog!

Camilla

Ger zei

Hallo Patricia,
Heb de afgelopen dagen al heel wat mooie handwerkjes voorbij zien komen op meerdere blogs van al die ijverige oma's en moeders.
Bij het herindelen van de linnenkasten zijn al die mooie gehaakte kleden en kastranden gemaakt in het verleden door het altijd bezige bijtje schoonmoedertje Griet, weer eens door m'n handen gegaan.
Ze is nu op hoge leeftijd en net zo fragiel en kwetsbaar als al het oude linnengoed uit lang vervlogen tijden....
De slaapkamer ondergaat 'n metamorfose en
als finishing touch ga ik straks kussens met die mooie oude slopen op bed leggen voor de show.
Ik ben zo vrij geweest om mezelf bij je volgers te plaatsen.
En wil heel graag ook van jou mooie weblog genieten.
Met Hartelijke Groeten,
Ger

Een sneller kloppend hart zei

Je vloer is een beauty, prachtig sereen wit...en dat windlicht met die kleedjes ziet er prachtig uit op je foto's!
Ik ben ook dol op dat soort gehaakte kleedjes...waar je ze ook legt, het is zo lieflijk!

Groetjes, Veronique

casa nostra zei

leuk zulke herinneringen aan je oma de kleedjes zijn erg mooi. wat een geluk om zo'n mooie vloer onder het laminaat tegen te komen. ziet er weer prachtig uit.

oma leentje zei

Jeetje wat een goed sfeertje zo met die kantenkleedjes. En wat is je vloertje mooi. Leuk zeker dat er zo'n mooi vloertje onder lag. Heerlijk ziet er toppie uit.

Mieke'S zei

Idee, die kleedjes!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...